Slip dine negative tanker og accepter dig selv som du er.

Oplever du at have mange negative tanker som du har svært ved at slippe af med? Har du forsøgt at styre dine tanker uden held? Det kan være udtryk for ambivalente følelser overfor andre, som du har svært ved at rumme, og det kan behandles.

I min klinik får jeg stadigt stigende antal klienter der lider under selvkritiske tanker. Særligt unge mennesker, der lider af præstationspres og der tilkommende negative tanker om sig selv, når de ikke kan leve op til de pres de ligger på sig selv. Men hvorfor sker dette?

Negative/selvkritiske tanker kan ses som et udtryk for at følelser der er overfor andre vendes indad mod dig selv, da de er uacceptable for dit system at vende udad. Det kan være følelser overfor forældre, venner/ veninder eller kollegaer. Følelserne er som regel ambivalente, hvilket betyder at der både er positive og negative følelser i spil for dig. Så er det en tillært funktion indeni dig, der vender de negative følelser du har overfor andre ind mod dig selv, så du kan holde af andre.

Men de fleste man holder af, har man jo også negative følelser overfor. Dine forældre, kæreste og tætte venner, har du jo både positive og negative følelser overfor. Derfor kan du få det skidt, når der er konflikt derhjemme eller på arbejdet.

Hvad kan man gøre ved det?

Hvordan tilstanden behandles, afhænger af hvilken terapeut du vælger. I mit arbejde øver vi at mærke at det ikke er farligt at give plads til dine negative følelser. Metoden hedder ISTDP og handler om at give plads til at mærke dine naturlige følelser. Det er følelser nemlig altid. Ved at give følelserne i vej udad dig og acceptere dem, lærer du også at acceptere dig selv bedre og vil derfor ikke lide under negative/selvkritiske tanker.

Der er nogle der tror at deres selvkritiske tanker er en del af dem. Men tænk over det: ”Stod du op i morges og besluttede dig for at nu skulle du behandle dig selv dårligt?” ”Har du kontrol over de tanker der kommer?”. Hvis svaret er nej, så er det mere en funktion i dig, end en del af dig og som alle funktioner, kan der arbejdes med det, så du kan få det bedre.

En af mine klienter, Lærke, siger følgende:

-Til at starte med, følte jeg selvkritiske tanker som en del af mig. Jeg har altid følt det som en naturlig del af mig. Når jeg begyndte at græde, så jeg det som en del af at det var svært. Jeg har aldrig set det som et forsvar mod mine reelle følelser.

-Jeg identificerede mig med mine negative tanker og fortalte mig selv at grunden til kritiserede mig selv var, at jeg var en refleksiv type, der på den måde kunne reflektere over egen praksis Konsekvensen var at der ikke var plads til mig og at det kom til, uberettiget, at fylde en stor del af mig i mit arbejdsliv og mit privatliv. Det kan stadig fylde for mig.

-Jeg føler jeg gennem behandlingen har fået mere kontrol over tankemylderet og selvkritikken. Jeg har fået en bevidsthed om de ydre og indre faktorer. Jeg føler, jeg er blevet bedre til at sige fra, når jeg kan se at det har været galt. Det har været vigtigt at være åben omkring forløbet, også for at vise mig og andre at det er okay at have det sådan. Flere andre kan også genkende sig selv i det jeg siger og det har været dejligt. Jeg føler også jeg har fået en bevidsthed om ikke at være så ordentligt.

-I rummet har det været givende at Johan har kunne sætte ord på de forsvarsmekanismer jeg viser. Det er grænseoverskridende at Johan prikker til mig for at få følelserne op, men det er også det jeg oplever, gør at jeg kan mærke mine følelser, så jeg kan få kontrol over dem. Det holder mig fra at følelserne overmander mig.

Det er aldrig for sent at gøre noget ved det. Du kan få et liv uden selvkritiske tanker.

Hvis du har spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Tlf. 26254490

johan@psykologwilliams.dk

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.